NDP Tables Bill to Strengthen Rail Safety

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OTTAWA- On Tuesday, NDP Critic for Environment and Climate Change, Linda Duncan (Edmonton-Strathcona), tabled a Private Member’s Bill to strengthen the regulation of dangerous goods shipped by rail.

"The shipment of dangerous goods by rail has dramatically increased over recent years," Duncan said. “Despite successive governments declaring that oil-by-rail poses significant risks, the rail sector remains massively under-regulated."

Duncan’s bill makes two significant changes to the regulation of rail. It requires a mandatory federal environmental assessment (with a public engagement component) of all rail activities that pose significant risk to the environment, human life or public health. Additionally, it creates a level of certification that will be required for rail companies who wish to transport specified volumes of dangerous cargo.

“These reforms will give Canadians a say in how dangerous goods move through their communities by rail," said Duncan. "With the National Energy Board forecasting a ten-fold increase of dangerous goods by rail over the next 25 years, we need to be proactive and prevent the impacts of rail disasters on the scale of Lac-Mégantic."

BACKGROUND: Update on Rail Safety, Report of the Standing Committee on Transport, Infrastructure and Communities.  

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27 septembre 2016                

LE NPD DÉPOSE UN PROJET DE LOI POUR RENFORCER LA SÉCURITÉ FERROVIAIRE

OTTAWA – La porte-parole du NPD en matière d’environnement et de changements climatiques, Linda Duncan (Edmonton-Strathcona), a déposé mardi un projet de loi d’initiative parlementaire visant à renforcer les règlements en matière de transport ferroviaire de marchandises dangereuses.

« Le transport ferroviaire de marchandises dangereuses s’est accru de manière phénoménale ces dernières années, a affirmé Linda Duncan. Malgré le fait que les gouvernements successifs aient déclaré que le transport de pétrole par voie ferroviaire posait des risques importants, le secteur ferroviaire reste très insuffisamment réglementé. »

Dans son projet de loi, Linda Duncan propose deux changements importants à la réglementation en matière de sécurité ferroviaire. Elle souhaite rendre obligatoire une évaluation environnementale fédérale (et la tenue de consultations publiques) de toute l’activité ferroviaire posant un risque important à l’environnement, à la vie humaine ou à la santé publique. De plus, elle propose de mettre en place un niveau de certification obligatoire pour toutes les sociétés ferroviaires qui souhaitent transporter des quantités établies de matières dangereuses.

« Ces changements donneront l’occasion aux Canadiens de s’exprimer sur la façon dont les marchandises dangereuses traversent leurs collectivités, a ajouté Linda Duncan. Nous devons être proactifs et prévenir les conséquences négatives des catastrophes ferroviaires de l’ampleur de Lac-Mégantic, surtout que l’Office national de l’énergie prédit une multiplication par dix du transport de marchandises dangereuses sur 25 ans. »